حساسیت به انسولین درافراد قد بلند، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را توضیح می دهد

4 فوریه 2016- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که افراد بلند قد به انسولین حساس ترهستند، این موضوع می تواند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را در این افراد توضیح دهد.

محققان آلمانی با همکاری محققان دانشکده ی بهداشت عمومی و پزشکی هاروارد نتایج تحقیق خود را در مجله ی The Lancetمنتشر کردند. دانشمندان در مطالعات قبلی دریافتند که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 در افراد بلند قد کمتر است اما در این افراد احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.

پرفسور Schulzeاز انستیتوی تغذیه ی انسانی در پوتسدام آلمان می گوید: داده های اپیدمیولوژیک نشان  می دهد که در ازاء هر 6.5سانتیمتر افزایش قد خطر مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی-عروقی  6 درصد کاهش می یابد اما خطر مرگ بر اثر سرطان تا 4 درصد  افزایش می یابد.

محققان می گویند قد کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان رو به افزایش است و تحقیقات و آنالیزها در مورد علل  و تأثیرات  پزشکی این افزایش قد رو به رشد  است.

 اگر چه BMIو اندازه ی دور کمر به عنوان برآورد جرم کل و چربی احشایی در حال حاضر بعنوان عوامل پیش بینی کننده ی بروز این بیماریها شناخته  می شوند اما به عامل قد افراد بزرگسال بعنوان یک عامل پیش بینی کننده ی مرگ ومیر، کم توجهی شده است.

 محققان کشف کردند که بدون  درنظر گرفتن توده ی چربی بدنی  و سایر عوامل  مداخله گر، قد یک عامل مهم و تأثیر گذار بر مرگ ومیر از این بیماریهای خاص است.

یکی از مکانیزیم هایی که دانشمندان معتقدند که می تواند در افراد بلند قد افزایش یابد، انسولین و مسیرهای  پیام رسانی  فاکتور رشد شبه انسولینی است. تصور می شود این مسیرهای پیام رسانی از طریق پرخوری  بویژه افزایش مصرف شیر و محصولات لبنی و سایر پروتئین های حیوانی در مراحل مختلف رشد کودک  فعال می شوند.

محققان درفرضیه ی خود، بالاتر بودن حساسیت به انسولین در افراد بلند قد و داشتن محتوی پایین تر چربی در کبد را مطرح می کنند. به گفته ی پرفسور Stefanاز دپارتمان طب داخلی IV، این موضوع می تواند خطر کمتر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را توضیح دهد.

 با این حال فعال شدن این مسیرها می تواند با افزایش ابتلا به برخی سرطانها مانند سرطان سینه ، سرطان روده ی بزرگ و ملانوم ارتباط داشته باشد. محققان در نتیجه گیری خود به پزشکان توصیه می کنند که رشد و قد افراد بالغ را برای پیشگیری از دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان بیشتر در نظر گیرند.

 محدود نمودن پرخوری در دوران بارداری و اوایل کودکی و بلوغ می تواند از بروز چاقی جلوگیری کند، همچنین از میزان شتاب رشد کودکان نیز می کاهد که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در بزرگسالی  کاهش دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/insulin-sensitivity-in-taller-people-could-explain-reduced-type-2-diabetes-risk,-german-study-claims-90047778.html